berryblog.

Експлозивната еволюция на онлайн пазаруването катализирана от COVID-19

Експлозивната еволюция на онлайн пазаруването катализирана от COVID-19
Published: 26.01.2021
Author: Victor Ermenkov

OK Boomer

"Доставка от 2 до 5 работни дни."... *клик* - звукът на мишката на посетителя на вашия магазин, който затваря таба в браузъра си.

Дори преди пандемията от COVID-19 да изстреля дигитализацията на света в скоростната лента на развитие и адаптация, вече търсихме варианти да си купим нещо по интернет и да не го чакаме цяла седмица. Да, стандартните куриерски и пощенски услуги предлагат т.нар. overnight доставка или доставка на следващия ден независимо къде. Да, удобно е. Да, впечатляващо бързо е. Или поне беше преди 10 години. Но когато добавим времето за обработка и опаковане и предаване и транспорт и получаване и чакане на куриера цял ден в неведение и разминаване с него, пак стигаме до "от 2 до 5 работни дни".


Наистина има чар да забравиш, че си си купил нещо и куриера да те изненада на вратата с него, но това е друго изживяване... друга услуга. И най-вероятно не е тази, която ще ни накара да си купим нещо пак от там.



Ерата на on-demand пазаруването настъпи

...при това доста по-скоро, отколкото я очаквахме тук в България. Вече знаем, че може, че някъде работи и го има и сме нагласени да потърсим опция за доставка в рамките на деня или на няколко часа или минути.


Всички гледахме (и гледаме) с интерес, как мощно се развиваше Amazon prime, която предлага на членовете си доставка на следващия ден... в САЩ (9 834 000 km²). Видяхме и как компании доставящи приготвена храна, опериращи на местния български пазар започнаха да предлагат бърза доставка и от магазини. А междувременно Amazon също разрастна своя prime и влезе в рамките на деня и няколкото часа (https://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=15247183011)



Към хубавото се свиква бързо

Отварям Google. Пиша "Audio-Technica ATH-M40x цена". Излизат ми няколко резулатата, цената е подобна навсякъде. Магазините са добре издържани технологично и дизайнерски. Имат добри отзиви в нета, както и слушалките, които съм си харесал.


Първият ми дава възможност за доставка до 40 минути, но това ще ми струва 10лв, вторият ми дава възможност за доставка днес за 5лв. Третият ми дава безплатна доставка до офис на "едикойси" "от 2 до 5 работни дни". Слушалките ми струват 170лв и при тримата. А ми се слушат Black Pumas, та две не виждам. Финалния си избор няма да споделя, но ще спомена нещо, което ми каза един мъдър човек - финалният избор винаги е емоционален.





Как се различава Berry от другите

Berry е хибрид между светкавичната минутна доставка до няколко минути и стандартната куриерска услуга, която познаваме.


Модела, който предлагат компаниите за разнос на храна - а именно доставката до минути - е изключително скъп. Освен, че трябва да поддържат флота от свободни куриери, те трябва и да ангажират един куриер само за една доставка. В платформите на тези компании пише 5лв доставка, но потребителя не знае, че те взимат и от 15% до 30% от цената на поръчката от магазина.


Другият съществуващ модел, който познаваме е този за следващия ден, който е доста по-евтин, защото може да се извърши групажна доставка и така да се намали цената. Проблема е, както описахме горе, че е бавен.


Тук влиза Berry с доставките си в същия ден и добрия баланс между бързина и цена. Вместо да се гоним с вятъра, използваме съвременни технологии да известим получателя, кога ще сме при него и да му дадем възможност да отложи посещението, за когато му е удобно.



Промяната изисква работа

On-demand, пазаруването наживо, в реално време или каквато думичка ще му измислим тук изисква повече ангажираност от страна на търговеца. Изисква промяна в начина на работа; процесите на обработка на поръчки; разделяне на зони, в които е възможен този тип доставка и всички други повлечени процеси. По същия начин, както преди години трябваше да изградим фирмен сайт, трябваше да направим страници в социалните мрежи, трябваше дори да отговаряме на тях, когато ни пишат. Но промяната е нещо толкова естествено, колкото е самият живот.



Survival of the fittest

На английски не звучи толкова страшно, но това не го прави по-малко валидно. Не най-силният, не най-богатият, не най-красивият, а най-адаптираният продължава. За пример - много от технологиите, които използваме в Berry, дори не са съществували до скоро, а в момента са световен стандарт в разработката на софтуер. IT сектора е, може би, най-изложеният на ежедневната ерозия на времето и виждаме колко добре му влияе това, бидейки един оазис в българската икономика.



Един смел нов свят

COVID-19 ни раздели, но ние намерихме начин да сме заедно... дори повече от преди. Намерихме време да се обаждаме на родителите си, да правим Zoom наздраве, да поиграем в мрежа, да поговорим с човека до нас, да потърсим помощ... Всичко това в домашния уют.


Работодателите ни разбраха, че продуктувността ни не зависи от това дали сме дошли с 10 минути закъснение в офиса или колко често излизаме да пушим или да се разтъпчем. Home office е вече стандартно срещана опция в обявите за работа. Промениха ни се и навиците за пазаруване. Вече сме дигитални и искаме същото качествено и бързо обслужване, както в магазина. Хубаво е, когато и има кой да го предложи.

berry.bg - express urban delivery under an hour
Share
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.